Įvairios Lietuvos strategijos sau, gyvenimas sau
- Domas Griškevičius
- 2022-09-30
- 2 min. skaitymo
Įvairios Lietuvos strategijos sau, gyvenimas sau. Apie regioninę politiką kalbėti - tuščiai orą drebinti. Kol dokumentai gyvena sau, institucijos ir Lietuvos valstybinės įmonės atlieka veiksmus prieštaraujančius patvirtintiems šalies strateginiams dokumentams.
Konkretus pavyzdys - Lietuvos geležinkeliai, kurie karpo keleivių vežimo maršrutus viską matuodami tik per pelno ir nuostolio prizmę, pamiršdami ir kitą svarbią misiją teikti viešąsias paslaugas.
Štai praėjusiais metais apkarpytas Šiauliai - Panevėžys - Rokiškis maršrutas. Liko jungtis tik tarp 4 ir 5 šalies miestų, tiesa panašu, kad grėsmė iškilo ir jam.
Lietuvos geležinkeliai informuoja, kad nuostolingas traukinio maršrutas planuojamas uždaryti, išsiųstas savivaldybėms, kurių teritorijomis driekiasi šioji geležinkelio vėžė. Tačiau rašte pabrėžiama, kad maršrutas galėtų išlikti, jei pačios savivaldybės finansiškai jį paremtų.
Iš Panevėžio rajono savivaldybės prašoma 16 tūkst. eurų per metus, iš Šiaulių rajono – 4 tūkst., iš Radviliškio rajono siekiama gauti 19 tūkst. eurų.
Iš Panevėžio ir Šiaulių miestų savivaldybių, kuriose esančiose traukinių stotyse įlipa daugiausia keleivių, „Lietuvos geležinkeliai“ pinigų neprašo. Kaip kažkas gerai pajuokavo, savivaldybės tuoj galės statyti muitines ir prašyti mokesčių iš jų teritoriją kertančių traukinių.
Primenu, kad Lietuvos regioninės politikos "Baltojoje knygoje" - strategijoje skirtai darniai ir tvariai regioninei plėtrai (2017 m. - 2030 m.) Jos vienas iš pirmųjų uždavinių – užtikrinti, kad darnus ir tvarus ekonomikos augimas būtų geografiškai subalansuotas, kuris turi būti pasiektas gerinant susisiekimą tarp dirbančių ir darbo vietų.
Dokumente rašoma, kad turi būti sukuriama keleivinio kelių ir geležinkelių transporto maršrutų derinimo sistema, įdiegiamos kombinuoto maršruto ir kombinuoto bilieto sistemos.

Sukuriamos regioninės viešojo transporto sistemos, sudarant galimybę organizuoti susisiekimą tarp miesto ir priemiesčio ir regiono miestų, peržengiant savivaldybių administracines ribas (funkciniuose regionuose). Skatinama atokių vietovių
transporto dalijimosi ekonomika, sukuriant atsiskaitymo sistemą ir į pavėžėjimo paslaugų teikimą įtraukiant bendruomenes ir pavienius asmenis. Apie viešąsias paslaugas tei
kiančios įmonės pelnus čia nerašoma, bet akivaizdu, kad tokiu atveju pelningi maršrutai dengia nuostolingus.
Artimiausiu metu kreipsiuosi į Susisiekimo ministeriją ir "LTG Link" su prašymu pateikti informaciją dėl planuojamų pokyčių keleivinio transporto maršrutuose taip pat, kaip vertinamas strateginio dokumento keliamas uždavinys, bei kaip jis koreliuoja su atliekamais realiais veiksmais.
Liūdnai juokaujant, panašu, kad Šiaulių LEZ reikalinga trūkstama geležinkelio vėžė greitai bus parengta "perkėlimui".
Comentarios